تهران غرق در دود!

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، بارش باران هم نتوانست شاخص کیفیت هوای تهران را در روز جمعه از شرایط ناسالم برای گروههای حساس خارج کند. روز گذشته شاخص لحظهای کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۱۱۲ قرار گرفت. البته شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی بهروز جمعه نیز روی عدد ۱۰۴ قرار داشت و کیفیت هوا برای گروههای حساس ناسالم بود. از ابتدای سال تا روز گذشته تهران ۸ روز هوای پاک، ۱۶۸ روز هوای قابلقبول، ۴۶ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای تمام گروهها داشته است. در این شرایط وسایل حملونقل عمومی که اکثر آنها فرسوده هستند و همچنین موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده همچنان در حال تردد در شهرها هستند. اگر در تهران نیز مانند بسیاری از پایتختهای دیگر از وسایل نقلیه برقی یا مترو در شبکه حملونقل عمومی استفاده زیاد شود، هزینه آلودگیهای ناشی از سوزاندن بنزین و گازوییل و … کاهش خواهد یافت و مهم تر اینکه سلامت شهروندان نیز تضمین می شود.
اتوبوس برقی چینی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین در حوزه محیطزیست و مدیریت آلودگی هوا گفت: اجرای تفاهمنامهای که شهردار تهران با سفر به چین انجام داد، در حوزه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است که اثراتی بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. به گفته سید محمدمهدی میرزایی قمی بیشترین سهم آلایندههای منتشره در تهران حاصل تردد وسایل نقلیه است که بخشی حاصل تردد وسایل نقلیه عمومی است. اتوبوسها و تاکسیها به لحاظ تردد بالای روزانه در سطح شهر و نزدیک بودن به زمان فرسودگی، نیاز به نوسازی دارند. هماکنون اتوبوسهای تهران ۵.۷ درصد ذرات معلق و ۰.۵درصد گازهای آلاینده شهر را منتشر میکنند که با نوسازی آنها با فرض محاسبات در خصوص اتوبوسها این است که اتوبوسهای برقی همگی جایگزین اتوبوسهای دیزلی و اتوبوسهای گازسوز جایگزین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شوند، انتشار ذرات معلق ۱۰۰ درصد و آلایندههای گازی آنها تا ۹۵ درصد کاهش خواهد یافت. از سویی تاکسیهای تهران ۲.۱ درصد روی انتشار ذرات معلق و ۹.۴ درصد آلایندههای گازی شهر سهم دارند که با نوسازی آنها، ۱۰درصد ذرات معلق و ۴۸ درصد آلایندههای گازی که این ناوگان تاکنون در شهر پراکنده میکردهاند، کاهش مییابد.
ذرات معلق و آلودگیهای گازی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: موتورسیکلتهای پایتخت هماکنون ۱۰.۱درصد ذرات معلق شهر و ۲۱.۳ درصد آلایندههای گازی را در هوا منتشر میکنند که در صورت برقی سازی، ۱۷.۵درصد ذرات معلق و ۱۷.۵درصد آلایندههای گازی از آسمان شهر حذف خواهد شد. به این ترتیب با جایگزینی هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی ۶۵ هزار تن از آلایندههای تهران در طول سال کاسته خواهد شد.
صرفهجویی سوخت
میرزایی قمی گفته، بخش دیگر دستاورهای سفر شهردار تهران به چین، در حوزه ارقامی است که در حوزه صرفهجویی سوخت، به نفع تهران خواهد شد. در این بخش، محاسبات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد در صورت نوسازی ناوگان، ۳۲۵ میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین و گازوئیل صرفهجویی میشود که این رقم معادل ۹همت (هزار میلیارد تومان) صرفهجویی هزینه مصرف سوخت در طول سال خواهد بود. همچنین کل ارزش اقتصادی ناشی از کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای هوا تقریباً ۳۱ همت میشود که عایدی آن در بخش کاهش آلایندگی ۲۲.۵همت خواهد بود.
ضرورت حمایت وزارتخانههای صمت و نیرو از برقی سازی ناوگان عمومی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره اینکه چه نهادها و ارگانهایی در حوزه برقی سازی حملونقل نقش دارند، گفت: عمدهترین وظایف در حوزه برقی سازی مربوط به وزارتخانههای صمت و نیرو است. وزارت صمت وظیفه تشویق تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به تولید محصولات برقی را دارد. همچنین در حوزه واردات نیز تسهیلات لازم ازجمله حداقل یا صفر کردن سود بازرگانی لازم است از طریق وزارت صمت انجام شود. در کنار این موضوع وزارت نیرو متولی اصلی ایجاد زیرساخت شارژ وسایل نقلیه برقی است. همچنین تأمین برق این ایستگاهها و بار اضافی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه برقی بر عهده وزارت نیرو است.
برچسب ها :تهران ، آلودگی هوا ، اتوبوس برقی چین ، تیترنیوز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰