تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1402 - 10:06
کد خبر : 831

ناترازی تولید و مصرف بنزین!

ناترازی تولید و مصرف بنزین!
عباس کاظمی با اشاره به اینکه اکنون در مناطق مرزی کارت‌ها جمع‌آوری‌شده، افزود: شاید با جمع‌آوری کارت تا حدی مصرف کنترل و از قاچاق جلوگیری شود و کنترل توزیع و خروج سوخت خارج از شبکه قوی‌تر شود؛ زیرا قاچاق با همین کارت‌های غیرشخصی اتفاق می‌افتد

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، بر اساس آمار‌ها تولید بنزین حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است، اما مصرف در بعضی از روز‌ها به ۱۳۰ میلیون لیتر نیز می رسد. این وضعیت نشان می‌دهد ناترازی تولید و مصرف داریم. مصرف بالای خودروهای داخلی باکیفیت کم و عدم ورود خودرو‌های کم‌مصرف خارجی باعث شده تا کشور ما که خود منبع نفت و گاز عظیم است، اکنون با ناترازی بنزین روبرو شود. ناترازی برق فصل تابستان در فصل زمستان و ناترازی گاز در فصل زمستان زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.این در حالی است که در دولت قبل تولید بنزین بیشتر از مصرف داخلی بود و کمبود گاز هم وجود نداشت. در ادامه نظر مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و نماینده سابق ایران در اوپک را دراین‌باره می‌خوانید.

مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به نظر می‌رسد کارتی که برای هر خودرو صادرشده و دو سهمیه سوخت آزاد و سهمیه‌ای برای توزیع بنزین کفایت می‌کند، ما در سال ۸۶ اعلام کرده بودیم که کارت برای شرایط اضطراری در جایگاه باشد، اما اکنون به نحوی شده که مردم حتی ترجیح می‌دهند از کارت جایگاه استفاده کنند.

عباس کاظمی با اشاره به اینکه اکنون در مناطق مرزی کارت‌ها جمع‌آوری‌شده، افزود: شاید با جمع‌آوری کارت تا حدی مصرف کنترل و از قاچاق جلوگیری شود و کنترل توزیع و خروج سوخت خارج از شبکه قوی‌تر شود؛ زیرا قاچاق با همین کارت‌های غیرشخصی اتفاق می‌افتد. هر خودرویی کارت دارد و لزومی ندارد که در جایگاه‌ها هم کارت وجود داشته باشد.

قیمت سوخت ثابت و تورم بالا

وی با اشاره به رشد مصرف تصریح کرد: طبیعی است که رشد مصرف داشته باشیم، اکنون با توجه به اینکه قیمت سوخت ثابت و تورم بالا رفته استفاده از خودروی شخصی به وسایل نقلیه عمومی ترجیح داده می‌شود. بنابراین رشد مصرف اتفاق افتاده است، ضمن اینکه کرونا هم تمام‌شده و چندین میلیون خودرو نیز اضافه‌شده است.

وی گفت: سالی حدود ۱.۷ میلیون خودرو به شبکه حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود، علاوه بر آن از سال ۹۸ تاکنون قیمت ثابت مانده و برای مردم قابل‌قبول است که از خودروی شخصی استفاده کنند بنابراین طبیعی است که فعلاً افزایش مصرف تداوم پیدا کند.

کنترل قاچاق با حذف کارت سوخت جایگاه داران

کاظمی درباره حذف کارت سوخت و تأثیر آن بر کنترل قاچاق بیان داشت: قاچاق بیشتر روی نفت گاز است چون هم ارزان‌تر و هم اینکه حمل آن به لحاظ ایمنی آسان‌تر است، هرچند تفاوت قیمت بنزین ایران و منطقه بالا است، به همین دلیل افزایش تقاضا راداریم. وی درباره واردات سوخت خاطرنشان کرد: اکنون وقتی بالانس سوخت منفی است حتماً باید وارد شود. قبل از ستاره خلیج‌فارس هم ما واردکننده بودیم، زمانی که ستاره خلیج‌فارس وارد سرویس شد و کرونا شیوع پیدا کرد؛ مصرف کم شد، واردات متوقف و ما صادرکننده شدیم، اکنون پالایشگاه ستاره هم جواب نمی‌دهد و چاره‌ای جز واردات نیست.

واردات بنزین باکیفیت از هند و سوئیس

او درباره واردات بنزین و تغییر کیفیت بنزین گفت: ما درگذشته بنزین را از هند و سوئیس وارد می‌کردیم اکنون اطلاعی ندارم که از کدام کشور قرار است وارد شود. آن زمان کیفیت بنزین وارداتی با اکتان ۹۵ تا ۹۸ بود که در اختلاط با بنزین تولید داخل با اکتان ۸۷ و استاندارد ایران وارد بازار می‌شد و درواقع هم به عنوان بنزین و هم اکتان‌افزا وارد کشور می‌شد.

در زمان جنگ و کمبود بنزین استاندارد بنزین را رعایت می‌کردیم

کاظمی درباره افت کیفیت بنزین به دلیل رشد مصرف تأکید کرد: اگر استاندارد رعایت شود قاعدتاً نباید منجر به افت کیفیت شود استاندارد ایران ۸۷، ۹۱ و ۹۵ است اگر رعایت شود کیفیت تغییری نمی‌کند، ما حتی در زمان جنگ و کمبود بنزین استاندارد کیفیت بنزین را رعایت می‌کردیم، امیدواریم که اکنون هم رعایت شود. وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال در دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده نیست و امیدوار هم هستیم که نباشد چون افزایش قیمت هزینه جاری منجر به تورم می‌شود.

راهکار کاهش مصرف بنزین، واردات خودروست

در این ارتباط خطیبی طباطبایی، نماینده سابق ایران در اوپک، درباره چالش‌های ناترازی بنزین و واردات بنزین گران از روسیه به «انتخاب» گفت: واردات دقیقا به خاطر ناترازی است و قبلاً چنین تجربه‌ای نداشتیم. ما مدتی واردات انجام دادیم، اما بعدازآن با پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به صادرکننده تبدیل شدیم. اکنون با افزایش مصرف بنزین که در برخی روز‌ها از تولید پیشی گرفته ناچار به واردات شدیم. از هر کشوری که بشود باید بنزین وارد کرد تا به نیاز داخل پاسخ داده شود. بر اساس آمار‌ها تولید حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در بهترین شرایط است، اما مصرف در بعضی از روز‌ها به ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده است. این وضعیت نشان می‌دهد حدود ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین داریم. اگر چاره‌ای اندیشیده نشود سال بعد وضعیت بدتر می‌شود. وی در ادامه درباره تأثیر عدم واردات خودرو‌های باکیفیت در افزایش مصرف افزود: قطعاً این روند مصرف باید متوقف شود و قابل‌قبول نیست. این میزان مصرف برای کشور ما زیاد است. برای حل این بحران دو راه‌حل وجود دارد. یک راه‌حل فوری، واردات است، اما راه‌حل‌ بلندمدت واردات خودرو است. خودرو‌های داخل دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند مثلاً اگر در دنیا استاندارد ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است در کشور مابین ۱۰ تا ۱۵ است. اگر خودرو‌های داخلی با استاندارد بنزین مصرف کنند مسلماً مصرف ما نصف می‌شود. راه‌حل آن تولید بهتر خودرو و واردات خودرو است. خطیبی طباطبایی درباره ادعای قیمت بالای بنزین فروخته‌شده روسیه به ایران گفت: باید ببینیم که اطلاعاتی که ارائه می‌شود از کجاست و چقدر درست است؟ در شرایط فعلی کسی نمی‌تواند بالاتر از قیمت جهانی بنزین بفروشد و معاملات به صورت لحظه‌ای دنبال می‌شود. در این وضعیت که دسترسی به اطلاعات راحت است کسی نمی‌تواند گران‌فروشی کند و کسی گران بخرد. ممکن است روسیه این بنزین را با هزینه حمل و بیمه به ما فروخته باشد. من بعید می‌دانم روسیه گران‌فروشی کرده باشد. دستگاه‌های نظارتی نیز حساس هستند. در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد دولت چنین کاری کند.
برگرفته از ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهنگی

اخبار سیاسی