چه کردید که جمعیت فقرا طی سه سال، دو برابر شد!
به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز، نشست تخصصی «جایگاه حکمرانی شایسته در شاهنامه فردوسی» برگزار شد. یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در این نشست با بیان اینکه در شرایط بحرانی باید به بنیادهای خود برگردیم تا بدانیم چه چیزی کج نهاده شده است، گفت: همه آنچه که از زبان حکیم طوس شنیده ایم، در ادبیات توسعه امروزی با اشکال جدیدتری مطرح میشود. یکی از بزرگترین حسرتهای ما در از دست دادن زودهنگام استاد علی رضا قلی این است که او سی سال قبل از درگذشت خود این مساله را متوجه شد تا جاییکه بین ۱۳ تا ۱۹ هزار فیش از شاهنامه استخراج کرد.
وی افزود: وجوه معرفتی و مطالعاتی منتهی به شاهنامه یک کار گروهی از سوی آزادگانی بوده که همگی با فردوسی هم نظر بوده اند و فردوسی را مسئول تلفیق نهایی کرده اند. وقتی آن تیم، کارهای پژوهشی خود را به اتمام رساندند، این دغدغه را پیدا میکنند که چه کسی این پروژه را نهایی کنند. آنها در آن شرایط اختناقی که سلطنت محمود غزنوی به وجود آورده بود، سراغ فردوسی میروند و به او میگویند این کار صرفا از عهده شما بر میآید. پس از مخالفت فردوسی، آن تیم دانش پژوه، سه گروه استدلال برای قانع کردن فردوسی به کار میبرند. استدلال نخست این بود که آنها میگفتند تو به زهد و اخلاق شناخته میشوی پس جاسوسان سلطان محمود در صورت اطلاع از فعالیتهای تو، نمیتوانند برچسبهایی مانند فسق و فجور به تو بزنند. این معلوم میشود که یکی از ابزارهای آن شاه برای کنار زدن افراد، پرونده سازی بوده است. استدلال دوم آنها این است که به فردوسی میگویند تو دهقان زادهای یعنی دستت به دهانت میرسد و برای گذران امور، نیازی به چاپلوسی نداری. امروز هم مساله منابع مالی یکی از پاشنه آشیلهای کارهای اصیل است. امروزه حکومت گران گرامی برای امور کم اهمیت منابع زیادی ازاد میکنند، اما به امور زیربنایی اهمیتی نمیدهند. سومین استدلال برای متقاعد کردن فردوسی این است که به او میگویند تو حکیم و جامع علوم منقول هستی لذا فردوسی در نهایت میپذیرد که طی چند دهه کار را به اتمام برساند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با بیان اینکه قرائتهای تک ساحتی از هویت میتواند فاجعه ساز باشد، بیان کرد: ما دچار ستیز بین هویتهای تکواره هستیم. گویی کسانی از سر جهل و مزدوری لذت میبرند که به جای سخن از وحدت و مهربانی از ستیز و خشونت سخن به میان آورند. باید عدل را در اجزا و مولفههای هویت خود لحاظ کنیم وگرنه نجات پیدا کردنی در کار نیست. مساله عدالت، امروز برای ایران چندین برابر دوره فردوسی حیاتیتر است.
ما یک کار تحقیقی در سالهای اولیه دهه هشتاد صورت دادیم که در آن تمام کتابهای انتشار یافته در رشته اقتصاد را مورد بررسی قرار گرفت. در آن تحقیق، متوجه شدیم که نحیفترین موضوع در پردازش این کتب، مساله «عدالت اجتماعی» بود یعنی ساختار قدرت در حد نصاب، متقاضی عدالت نیست. مشابه این نظریات را در کتاب «مقدمهای بر اقتصاد اسلامی» شهید مطهری هم میبینید. ایشان میگویند در جایی که به عدالت پشت شود، علم، عقل و اخلاق رشد نمیکند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0